اظهارنامه مالیاتی،سنگ بنای تعامل دوسویه

یکی از گام های اعتماد آفرین در نظام مالیات ستانی ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی فعالان اقتصادی است‌. اگرچه در نظام مالیاتی هوشمند رصد تمامی فعالیت های اقتصادی با رویکرد" داده محوری" فراهم است اما ارائه اظهارنامه مالیاتی به عنوان یک سنگ بنای ارتباط دوسویه در فرایند ارتباط ادارات مالیاتی و مودیان همچنان مورد توجه و عمل است.
کد خبر: ۹۵۱۸۴۷۱
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، یکی از مقوله های راهبردی نظام مالیاتی مودی مداری در وصول مالیات است که این مهم مولفه ارزنده ای در جهت ارتباط، اعتماد وتعامل دوسوسه است که در یادداشت زیر به قلم یزدان عدالت نسب روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد به آن اشاره شده است.

یکی از گام های اعتماد آفرین در نظام مالیات ستانی ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی فعالان اقتصادی است‌. اگرچه در نظام مالیاتی هوشمند رصد تمامی فعالیت های اقتصادی با رویکرد" داده محوری" فراهم است اما ارائه اظهارنامه مالیاتی به عنوان یک سنگ بنای ارتباط دوسویه در فرایند ارتباط ادارات مالیاتی و مودیان همچنان مورد توجه و عمل است. خود اظهاری مالیاتی با داشتن مستندات وصورت حساب ها اقدام اعتماد آفرینی است که سازمان امور مالیاتی در تعامل با مودیان درقالب ثبت اظهارنامه مالیاتی به آن توجه ویژه ای را داشته ودارد ، بگونه ای که در سنوات گذشته بسیاری از اظهارنامه های مالیاتی بدون رسیدگی مقبول واقع شده است. در شرایط کنونی، اگر چه با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی صدور صورت حساب الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است ، با این وجود ، الزام مودیان به ارائه اظهارنامه همچنان در فرآیند معمول و مرسوم خود ادامه دارد. امکان استفاده از بخشودگی ها ومعافیت های مالیاتی از حیاتی ترین مزیت ثبت اظهارنامه مالیاتی است که عمل به این قانون برای استفاده از مزایای قانونی آن توسط اشخاص حقیقی وحقوقی، الزامی است. با این حال، درقانون به خاطر عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی جرائمی درنظر گرفته شده است که با این وجود امکان استفاده از بخشودگی جرائم مالیاتی را برای این دسته از مودیان سلب می کند. اینک ۳۱خردادماه،آخرین فرصت ثبت اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ۱۰۰برای اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل ) است که توجه به این مهم نیازمند تسریع بخشی ثبت اظهارنامه مالیاتی ازسوی مودیان خوش حساب و قانونگراست. براین اساس، مودیانی که فروش کالا و ارائه خدمات تا ۶۷میلیارد و۲۰۰میلیون ریال در عملکرد سال ۱۴۰۱ داشته اند،می توانند به جای اظهارنامه از فرم تبصره ۱۰۰استفاده نمایند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار